måndag 20 september 2010

SD i riksdagen? Ganska spännande faktiskt!

Så då har det varit val och det hela slutade med att alliansen fortsätter styra. Känner mig faktiskt ganska så nöjd med det.
Alla är grymt chockade över att SD kom in i riksdagen trots att vi alla visste om det. Tycker det är ganska fjantigt av folk att hålla på att gnälla om det. Vi lever i en demokrati och i år blev det så att de får en chans att vara med. På så sätt är det helt rättvist.
Många menar att SD:s röstare är okunniga och inte bryr sig om politik egentligen. Hur kan man veta det?
Tycker det också är rätt galet att alla övriga politiker i riksdagen endast pratade om hur man skulle få SD att inte komma till i riksdagen. Hur töntigt som helst och man såg verkligen hur rädda och chockade de var.

Jag stödjer inte SD och deras politik men jag tycker att många har betett sig väldigt, väldigt omoget och elakt mot bland annat Jimmie Åkesson.
Som sagt, vi lever i en demokrati och dessa 4 år kommer SD sitta i riksdagen! Just deal with it!

Tycker att de ska bli spännande att se vad som händer när SD får röra om lite i grytan! Om inte annat kommer de göra de andra partierna mycket mer skärpta.

2 kommentarer:

Maria Roth sa...

Läser man vad SD vill göra, deras planer osv, så tycker jag nog att man kan säga att de som väljer att rösta på dem faktiskt inte riktigt förstår vad demokrati handlar om.

För mig är demokrati också att man ser alla människor som lika mycket värda. Det gör inte Sverigedemokraterna, och därför hör de inte hemma i en Riksdag.

Det är sorgligt att 5,7% av Sveriges befolkning tycker att de gör det, och på ett sätt hoppas jag att SD skapar kaos så att folk förstår vad fan det är de har röstat in.

SD ÄR ett främlingsfientligt parti och jag tycker de andra partiledarna och partierna gör helt rätt i att INTE samarbeta med dem. Det finns inga punkter där SD tycker likadant som något annat parti, så hur skulle de ens kunna samarbeta?

Svenska folket har röstat, visst, vi får acceptera det. Vad vi inte kan acceptera är att SD får igenom sin politik. Varför? Den är främlingsfientlig och främlingsfientlighet hör inte hemma i Sverige eller i något annat land. Alla människor är lika mycket värda.

Jag tycker inte att det här är varken fjantigt eller töntigt utan något vi måste ta på fullaste allvar. Det här är inte bra för någon. Inte för invandrarna, inte för svenskarna, inte för politiken, inte för Sverige och framförallt inte för demokratin.

Karin Holmér sa...

Sunda tankar du har! Håller med dig. Jag är också glad att Alliansen fick fortsätta, men även om dom rödgröna skulle vunnit så skulle jag accepterat situationen, för det är det man måste göra.

Tror inte det blir bättre att folk blir arga på SD. Tydligen tycker ju drygt 5 % av Svreiges befolkning att dom ska sitta där, och det visar ju att dom 5 % är missnöjda med hur allt skötts hittils med dom andra partierna.

Jag stödjer inte heller SD, men nu är det som det är och ingen vet hur det kommer bli dom här 4 åren. Det får vi se helt enkelt. Det kan bli mycket bättre än vi trott, eller helt åt helvete. Vi får bara hoppas att allt löser sig på bästa sätt! =)