måndag 25 januari 2010

Varsågoda

Just nu är datorn äckligt seg men jag slänger in ett inlägg i alla fall.
Det blev en senare kväll än vad jag trodde, jag hade nämligen ingen aning om att det var Guldbaggegalan ikväll. Det var faktiskt riktigt trevligt att se på och stjärnan själv, Johan Glans var ju programledare. Alltså vilken man och vilken programvärd. Jag tycker han är fantastisk.

Jag tror inte ni är så sugna på mat just nu men jag klottrar ändå ner receptet på min lunch idag. Det är superenkelt och går på ca 20 minuter.
Receptet är beräknat på 1 person.

Blomkålsmos:
1/4 blomkålshuvud
0,5 tesked smör
Vitpeppar
Salt

1. Börja med att dela upp blomkålen i buketter och koka de sedan mjuka i en kastrull med saltat vatten.
2. Lägg sedan över blomkålen i en bunke med en hålslev och blanda samman de övriga ingredienserna med exempelvis en mixerstav.

Solroslax:
1 laxfilé
Lite solrosfrön
Svartpeppar
Salt
Lite dill
Lite saft från en citron
Olja

1. Börja med att olja en plåt med exempelvis rapsolja, olivolja eller liknande.
2. Lägg laxfilén på plåten och krydda efter tycke och smak. Toppa filén med solrosfrön, lite dill och lite saft från citronen.
3. In i ugnen i 190 grader i 20 minuter.

Tadaaa, en underbart smarrig, enkel och god måltid. Passar såväl till lunch som till middag.
Imorgon kommer ett nytt smarrigt recept.

Smaklig spis!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Du kan gärna gå in på www.jobinside.se och rösta på Oskarshamns bästa arbetsgivare. Det kan alla som har eller har haft en arbetsgivare. Det finns också en grupp på Facebook som heter "Rösta på den bästa arbetsgivaren i Oskarshamn".

Hälsningar

Joachim