söndag 8 november 2009

Nollracism tack!

Idag har varit en riktigt filosofisk dag. Jag har funderat en hel del och kommit fram till att jag hatar fördomar. Sedan ska jag inte säga att jag aldrig har haft fördomar för det är omöjligt att undvika i samhället vi lever i. Mycket går ut på att göra snabba bedömningar av andra människor, platser och saker. Man får oftast inte chans till några djupare kunskaper och erfarenheter i vardagen.
Jag tål inte människor som drar alla över ett streck. Till exempel invandrare, homosexuella och liknande. Sådana som en del inte anser passar in i det svenska samhället. Jag förstår inte riktigt tanken. Många svenskar är så otroligt konservativa Allt ska vara precis som det alltid har varit och man är inte öppen för förändringar. Man menar att invandrare bråkar, lever på svenskarnas skattepengar, de vill inte lära sig svenska och de vill inte anpassa sig till det svenska samhället och så vidare. Jag vet en himla massa invandrare som sköter sig hur bra som helst, de jobbar och betalar skatt till den svenska staten, de lever ett precis likadant liv som oss med hus, hundar, katter, Volvo - ja, ni vet ju vad Svenssonlivet innebär. Hur många svenskar är det inte som lever på socialen då? Det är en himla massa människor som är alldeles för lata för att jobba. Många människor är sådana att de väljer den enkla vägen. Det är ju också något vi måste acceptera. Jag tycker inte att man ska säga att invandrarna gör si och invandrarna gör så när svenskarna gör likadant.
Sverige - vi är inte så perfekta som ni tror. Sluta klaga på sådant ni inte känner till. Ta steget att lära er något innan ni dömmer.
Det är fullt acceptabelt att man kommenterar folks handlingar men när det kommer till påhopp och man bedömmer ett helt folk för en persons handling har det gått för långt. Det är racism! Shut the fuck up med era racistiska kommentarer, det är ingen som vill höra och det sprider bara negativ energi och ett fientligt samhälle. Det är verkligen inget att eftersträva.

Observera att detta inlägg endast är baserat på personliga tankar och jag har inte tittat på statistik eller annan fakta.

Inga kommentarer: