lördag 14 november 2009

Tips till alla nior därute!

Idag var jag på gymnasiemässa! Jag längtar verkligen tillbaka till den sista spännande terminen i nian då man skulle söka till gymnasiet. Man kommer ihåg spänningen, att få börja på en ny skola, kanske i en ny stad, med nya människor, nya lärare... Ja, man visste att allt skulle bli nytt.
Man såg det som en ny start här i livet, en ny chans att få visa vem man är.
Jag vet faktiskt inte om jag hade valt annorlunda om jag hade fått söka igen. Frisör är en superduperbra utbildning och det är den gymnasiala utbildningen som gillas bäst hos arbetsgivarna men kanske hade jag idag valt att gå något som ger en bredare kunskaper. Det tror jag i och för sig bara att jag känner för att jag nu kan det mesta inom frisöryrket och att jag alltid är hungrig efter nya kunskaper!
När jag gick i 9:an fick vi supermycket information. Kanske så mycket att man glömde bort hälften. Jag hade till exempel inte en aning om vad man kunde göra på energiprogrammet. Jag trodde bara det var rörmokare som gällde på den linjen men de har ju så himla många andra inriktningar också. Det finns så otroligt många val och jag tror fasen att det blir svårare och svårare för varje år att välja ett program.

Ett litet tips till er nior som ska välja till gymnasiet som läser detta inlägg: Välj något ni tycker är roligt och intressant. Så länge ni väljer till rätt ämnen på era individuella val så kan ni bli i stort sätt vad som helst, även om ni väljer att gå yrkesinriktade program som Hotell och Restaurang, Frisör, Media, Energi... ja, ni förstår vad jag menar. Vet du till exempel att du tycker att det är himla roligt att laga mat men att du senare i livet vill bli sjuksköterska? No problemas, kolla då bara upp hos din Syokonsulent vilka kurser du behöver välja till i 2:an och 3:an för att komma in på högskolan senare. Du kan även kolla på www.studera.nu. Där finns det jättemycket information om högskolan, statistik och så vidare.
Jag tycker helt enkelt att du ska välja det just du tycker är roligt. Då kommer plugget bli mycket roligare, du kommer hitta kompisar med samma intressen och du kommer få bättre betyg! Tycker man att någonting är roligt blir allt så mycket lättare.

Lycka till alla nior!

Inga kommentarer: