söndag 15 november 2009

Praktiska byxor

Jämställdhetssnacket har verkligen gått på högvarv här i Sverige de senaste åren och nog är jag lite av en feminist. Vad annars, jag är ju kvinna själv och jag är minsann minst lika bra som alla män där ute i världen. Men ibland kan de gå lite väl långt det där med jämställdheten.
För ungefär ett år sedan kom nämligen ett par byxor som möjliggjorde det för tjejer att stå upp och kissa. Hm... visst har man varit avundsjuk på killkompisarna och pojkvännen när man varit sådär superduperkissnödig men det har man ju aldrig på något sätt sett som något dåligt. Det har väl för sjutton inget med jämställdhet att göra? Är det samhällets fel att vi kvinnor inte kan stå upp och kissa? Näe, det är det som skapade oss fel. Ska vi nu gå på naturens underverk istället för att att finna lösningen på de verkliga problemen?

Trots att jag hade haft ett par sådana där byxor kan jag säga att jag förmodligen skulle sätta mig ner i alla fall.
Jag ser definitivt inget som har med jämställdhet att göra utan mer som något praktiskt. Man behöver ju inte gå till överdrift liksom. Jag tycker ni som håller på med jämställdhetsprojekt ska hålla er mer till sakfrågan. Hur man kissar eller inte har inget att göra med jämställdhet.
Men lite komiskt är det ju... undrar hur de byxorna ser ut? Skulle de godkännas av modedrottningen Elin Kling?;)
Vem vet, om några år på krogrundan ser man kanske fullt av tjejer som har på sig dessa praktiska byxor som står och kissar i varenda gathörn. Gud, polisen kommer få jobba ihjäl sig:P.
Böter hit, böter dit, "du får ej urinera på allmän plats".

Faaaaaaaaajn!

1 kommentar:

Karin Holmér sa...

Åh jag kan bli så trött på jämställdheten i Sverige. Låter kanske konstigt, men allt ska bli så jäkla stort hela tiden. Alla vill ha det dom inte kan få "bara för att".
Lika lön för lika arbete, resten tycker jag till stor del är bajs. Jag tror t.ex. att killar har bättre förutsättningar att bli brandmän p.g.a. deras kroppar har lättare att bygga den starka fysik som KRÄVS för jobbet. Men nu ska Sverige se till så det är minst 40 % tjejer på varje bransmans-utbildning. As-dåligt... Den som bäst passar ska få, vare sig det är kvinna eller man. Likaså "tvärtom" att män ska få förtur att bli dagis"fröken". Tjejer kanske har större intresse för små barn än killar. Sen om killen verkligen vill det här & känner att det skulle va skitkul & han skulle klara av det, så klart han ska få jobbet. Men förtur bara för han har något annat mellan benen än tjejer?!

Låter som sagt konstigt, men jag står för det. Jag är tacksam för det livet jag fått & accepterar att jag är en liten tjej på 155 cm som aldrig kan bli lastbilschaufför eller brandman. Jag tänker inte börja tjaffsa om det för då kommer jag bara slösa negativ energi. Det finns något annat där ute som passar mig bättre än just lastbilschaufför eller brandman. Så jag tänker satsa på det, istället för att gnälla över allt och alla hela tiden.

Jävla Sverige. Detta har inget emot dig att göra Alex ;) Bara mina allmäna åsikter om Jämställdhet, och som du säger, jämställdhet som gått till överdrift!!!!!