måndag 9 november 2009

"Var julkalendrarna bättre för?"

Hittade en klubb eller forum eller vad det heter på Facebook som heter "Visst var julkalendrarna bättre förr" och den har över 63 000 medlemmar.
Tanken slog mig plötsligt om det verkligen är så att de var bättre förr. Visst minns vi Mysteriet på Greveholm, När karusellerna sover, Sunes jul och liknande med ett leende på läpparna men hur längesedan var det inte vi såg på det? Vi minns dessa program med ett barns lekfulla huvud.
Skulle jag sätta igång När karusellerna sover idag tror jag inte att jag skulle tycka att det var lika bra som när jag var 8 år. Eller jag snarare vet att jag inte skulle tycka det.
När vi ser dagens julkalendrar som vuxna så är vårt sätt att göra ett omdöme bra mycket annorlunda än vad det var när vi var små. Vi ser inte riktigt spänningen i att undersöka vad som gömmer sig i den mystiska lådan eller vad som händer med figuren som stod och gömde sig bakom julgranen. Därför kan vi inte uppskatta de julkalendrar som visas idag. Vi tycker att de är barnsliga och dåliga.
Självklart tittar vi mer än gärna på Mysteriet på Greveholm och Sunes jul eftersom att vi har så fina minnen ifrån det. Vi minns att vi tyckte att det var så himla bra när vi var små och därför fortsätter vi också gilla det eftersom att vi relaterar det till myspys.
Tänk på att julkalendrarna faktiskt främst är gjorda för barn och därför kanske du som 25-åring inte riktigt uppskattar Lasse-Majas detektivbyrå och allt vad det heter.
Så mitt svar är nog faktiskt nej i frågan om julkalendrarna var bättre för. Det enda är att min generation inte längre uppskattar julkalendrarna.

2 kommentarer:

Amanda sa...

Hej! Det är jag som är administratör för visst var julkalendrarna bättre förr. Vilken fin blogg du har! Jag håller med dig till viss del, men roligt att du uppmärksammat min sida.
// Amanda :)

Néa sa...

nja.. kan inte riktigt hålla med dig ändå.. Det var mycket bättre klass på kalendrarna förr.. bättre skådisar å så. har tittat på de senaste årens kalendrar. Men nej... jag tycker de är kassa!

Å min systers barn tittar hellre på de gamla kalendrarna än de nya..