lördag 13 februari 2010

Att jämföra Molly Sandén och Elin Kling...


Alltså jag blir galen! Hur ska man kunna överleva i det här kroppsfixerade samhället?
Att som kvinna vara naturligt kurvig innebär nu att man "är i det rundaste laget". Molly Sandén är en av deltagarna i årets Let's Dance och hon har angripits med många elaka kommentarer om att hon skulle vara överviktig och inte i klass med de andra tjejerna i programmet. Som så många andra vet så är hon inte ett dugg överviktig men det är klart att man ser rund ut när man står bredvid Elin Kling. Hon har en helt annan kroppsbyggnad. Folk förstår inte att alla inte kan se likadana ut.
Själv har jag haft en rejäl rumpa och breda höfter så länge jag kan minnas trots att jag har varit elitidrottare, alltså tränat i stort sätt varje dag sedan jag gick i 6:e klass. Det spelar ingen roll om jag så väger 60 eller 70 kilogram, mina höfter kommer alltid finnas där, min benstruktur kommer alltid vara densamma likaså Mollys och Elins. Man kan inte jämföra dessa två kvinnor och jag tycker det är absurt att man ens får för sig att göra det.
Varför kan inte folk få vara som de är? Varför dessa ständiga ideal med onaturligt smala kroppar?
Jag tycker Elin och Molly har fantastiska kroppar båda två men på olika sätt. De har som tidigare sagt väldigt olika kroppsbyggnader men båda ser hälsosamma ut.
Jag blir fruktansvärt irriterad på Aftonbladet eller TV4, vem det nu än är som är upphovsman till fotona ovan. Verkligen charmiga vinklar och alla vet att dessa två vackra kvinnor inte ser ut såhär på riktigt men såklart vet de att det är just sådana bilder som väcker vårt intresse.

Sluta vara så kroppsfixerade! Det är galet att säga att Molly Sandén är överviktig!

Bilden kommer härifrån.

1 kommentar:

Michaela sa...

6st. De missade bara ett lopp .. lite surt :P