söndag 21 februari 2010

Passa dig för vart du skänker dina pengar!

Jag frågar mig... vart går egentligen pengarna som vi skänker bort till exempelvis Haiti? Enligt mina källor så har man tur om ens 10% av det man skänker kommer fram till de behövande. Resten tror man går till det administrativa, exempelvis till löner och andra kostnader till företaget som fungerar som ett mellanled mellan dig och Haiti.
Detta gäller väldigt många företag du ser i media, där du ska ringa in din gåva eller sätta in pengar på ett bankgiro. Kanske är det inte alla företag som lurar oss men det är ju väldigt svårt att veta vilka som gör det och inte.

Blir vi lurade? Pengar som vi tror ska gå till hungriga barn som inte har något rent vatten i Afrika försvinner bort någonstans där ingen vet vart de tar vägen.
Man har varnat för Röda Korset, där ska man inte sätta in pengar! Där är det en otroligt liten summa som kommer till det du tror du skänker pengar till. Resten tar de ut i andra avgifter, exempelvis skyhöga löner.

Jag blir så förbannad och jag känner mig grundlurad. Jag har inte skänkt pengar till Röda korset för att Bengt Westerberg ska kunna ta ut flera miljoner i årslön.
Jag trodde det gick till något bra, att hjälpa fattiga familjer som inte kan få pengar någon annanstans ifrån.

Innan du skänker pengar: Ta reda på hur mycket pengar av summan du skänker som går till det du vill skänka pengar till. Det är superviktigt för annars kan de hamna i fel händer!

Inga kommentarer: