fredag 19 februari 2010

Att skapa diskussioner

Det bästa sättet att lära sig saker på tror jag är att skapa diskussioner. Självklart kan du sitta och läsa en massa faktaböcker och annat men det finns inget så givande sätt att lära sig saker på som genom att diskutera. Tidigare här i bloggen så har jag pratat om Sverigedemokraterna och jag visste att det skulle skapa debatt. I ena inlägget vinklade jag det som att jag var emot dem och i det andra som att jag var för dem och jag fick i båda inläggen lära mig ett och annat nytt av er läsare. Det tycker jag är kanon. I båda inläggen har folk som är både för dem och emot dem kommenterat, ren fakta och dessutom sina egna åsikter.
Det finns lika många åsikter som det finns människor och det är ju fantastiskt bra. Tänk så tråkig världen skulle vara om alla tyckte och tänkte likadant. Då skulle ju allt stanna upp och ingenting skulle kunna utvecklas. Ingen skulle lära sig något nytt.

En sak som jag dock tyckte var lite tråkigt är att vissa människor har inställningen att vissa saker inte går. Exempelvis då jag skrev: "Varför inte titta sig i spegeln varje dag och säga: Idag ska jag bli en vänligare, fördomsfri och respektfull människa".
Kommentar: Apropå det sista du skrev; Det kommer ingen någonsin komma att lyckas säga och samtidigt vara ärlig :).

Kanske är det så det är men jag frågar mig varför? Varför är man inte villig att försöka? Kanske kan man inte hålla det, men man måste väl i alla fall försöka? Skulle alla tänka som den människan som kommenterade så skulle världen se jävligt illa ut.

Jag ser upp till alla er som försöker! Ni är fantastiska och tydligen unika.

Trevlig fredagkväll!

Inga kommentarer: