torsdag 18 februari 2010

Rättvisa åt SD

Det där med politik är klurigt men det är kanske just därför det har börjat intressera mig. Jag behöver något att klura på i min händelselösa vardag.
Tidigare uppmärksamade jag Sverigedemokraterna och det är nästan skrämmande vilket förakt folk visar dem. Det är så svårt att veta vad man får skriva och inte skriva. Det är riktigt känsligt att uttrycka sina åsikter vare sig man är för dem eller emot dem.
Jag hittade en blogg där en man uttryckt sina åsikter och "erkände" att han var Sverigedemokrat och hans läsare kontrade med elaka kommentarer såsom "inkompetenta apa", "du är sjuk i huvudet" och så vidare. Hur är det med yttrandefriheten egentligen? Ska man inte få tycka och tänka som man vill? Missförstå mig rätt, men visar man samma förakt för exempelvis Moderaderna, KD, Sossarna och MP som också har sina sämre sidor? "Moderaterna som tar från de fattiga och ger till de rika"?
En av mina läsare berättade för mig lite mer ingående om just Sverigedemokraterna och jag kan inte annat än att erkänna att jag gillade det den här personen hade att säga.
Så därför tänker jag berätta lite för er som tror att Sverigedemokraterna och personer som stöttar dem bara är rasistiska svin. Jag kommer berätta vad partiet egentligen står för och då kommer jag endast räta ut de frågetecken och missuppfattningar som angår invandringen.
Sverigedemokraterna är inte principiellt emot invandring men man vill ha en mer kontrollerad och restriktiv invandring. Jag tolkar det också som att Sverige måste ha möjlighet att hjälpa de medborgare som redan finns innan de kan ta in fler.
Angående utvisning och återvandring så menar Sverigedemokraterna inte att man ska skicka alla invandrare till det land de kom ifrån utan man menar att invandrare som döms för grova eller upprepade brott ska utvisas på livstid.
Många även jag, menar att det även är väldigt många svenskar som begår grova brott men eftersom att de är svenskar så är det något vi måste leva med.
När vi pratar om invandrare så kan man absolut inte säga att alla är likadana och dra alla över ett streck och det vet alla mycket väl. De allra flesta invandrare begår inte brott. SD menar dock att det är tillräckligt många för att föra en mer restriktiv invandring.

Med det här inlägget menar jag inte att jag kommer rösta på SD i valet men jag vill få fram att de blir väldigt orättvist och fördomsfullt behandlade. Ovetande människor vräker ur sig saker såsom "rasistiska svin", "inkompetenta apor" och så vidare utan att ha det minsta kött på benen. Folk pratar om fördomar mot invandrare men vad har inte folk för fördomar om SD och dess väljare då?
Jag har inte det minsta emot invandrare eller mångkulturen, däremot tror jag att SD har potential att föra sig i riksdagen. Jag tror landet skulle kunna bli mer rättvist.

Är jävligt medveten om hur mycket skit jag kommer få för det här inlägget men jag är öppen för era åsikter och jag klandrar inte någon. Alla har rätt till sin egen åsikt.
Nu blir det pansarskölden på för nog är det folk som kommer tycka att jag är en "inkompetent apa" och en "sjuk jävla människa". Då får ni helt enkelt tycka det om ni är så snabba på att dömma en människa.

Jag är inte Sverigedemokrat, jag är inte Moderat, jag är inte sosse. Jag är bara för ett rättvist Sverige där folk kan vara lite snällare mot varandra! Jag hatar glåpord, mobbing, elakheter, allt sådant som gör människor illa.
Världen är full av goda människor med dock så många onda också.

Varför inte titta sig i spegeln varje dag och säga: Idag ska jag bli en vänligare, fördomsfri och respektfull människa.

Kärlek

5 kommentarer:

Anonym sa...

För trött för att läsa allt, men jo, uttrandefrihet är rätt helt klart ^^

Erika sa...

"Sverige är svenskarnas land. Sverigedemokraterna menar med detta inte att vi svenskar är bättre än andra, utan att Sverige är den enda plats på jorden där vi har en absolut rätt att verka och kan utveckla vår egen särart och identitet".Detta är taget från SD's egna hemisida och det gör mig spyfärdig...

Partiet är också emot adoption och äktenskap för homosexuella par samt insemination för lesbiska.På sin hemsida skriver de; "Män och kvinnor är inte skapade likadana och kan därför i olika sammanhang ta olika utgångspunkter och göra olika saker på olika sätt. Män och kvinnor kompletterar varandra, och därför är också alla barns rätt till en mor och en far av väsentlig betydelse".

Jag tar starkt avstånd till SD.Punkt Slut.

Nicklas sa...

Tjaa alltså anledningen till SD kan framstå som ett helt vanligt snällt parti är ju för att ingen av partierna vågar gå upp i debbat med dem. Men de få debatterna man ganska lätt kan få tag på så visar det sig ganska snabbt att SD anhängare har väldigt lite kött på benen. Deras statestik bygger mer på "Det är ju så, det vet alla" istället för statestik. Att lägga fram att invandrare begår mer brott kan ju hänga samman med att de fattigaste i Sverige är mest invandrare. Desperata situationer kräver desperata handlingar.

Jag stöttar helt att man ska låta SD få höras. Det har de rätt till. Samt den dagen de kan få höras i media så kommer de visa sin verkliga sida, den som inte visas så mycket på deras väldigt vinklade och partiska flyers som de lägger i folks brevlådor och skåp, så kommer väljarantalet sjunka som ett städ i en sjö.

Apropå det sista du skrev; Det kommer ingen någonsin komma att lyckas säga och samtidigt vara ärlig :)

Pavel Gamov sa...

Bra skrivet, Alexandra! Det skulle behövas fler rakryggade och ärliga människor som du i detta annars så konflikträdda och politiskt korrekta land. Även om man inte sympatiserar med Sverigedemokraternas politik eller inte avser rösta på partiet skall man ju åtminstone kunna hålla sig till sanningen och fakta och inte använda sig av olika invektiv, som inte för debatten framåt.

Erika: Jaha, och vad är det som är så fel med det du citerat? Skall inte svenskar få kunna ha ett eget land? Är det fel att värna svensk kultur och identitet? Skall man inte få kunna värna kärnfamiljen och barnens bästa? Menar du att kvinnor och män är helt lika biologiskt sett?

Nicklas: Nja, enligt vad jag vet har Jimmie Åkesson exempelvis vunnit alla tv-debatter han medverkat i, bland annat mot Mona Sahlin, Maud Olofsson med flera. Det är mycket enklare för PK-partierna att censurera och tysta ned SD och ljuga om och demonisera partiet. Om det är något parti som verkligen presenterar fakta och statistik om verkligheten är det just Sverigedemokraterna.

Socioekonomiska faktorer kan inte förklara vissa invandrargruppers överrepresentation i brottslighet, enligt Brottsförebyggande rådets rapporter i ämnet, och all empiri visar att SD vinner väljare och stöd i takt med att partiet och dess politik exponeras mer. Med andra ord: det du skriver stämmer inte.

Wessmanland sa...

Pavel,jag ser inget fel med Svensk kultur och identitet, jag har själv bott utomlands i tio år och jag har behållit min kultur och identitet som svensk utan några problem men har kanske blivit mer öppen för andra kulturer än någon som endast har lämnat landet för en charterresa.Under min tid som "invandrare" har aldrig mötts av förakt eller rädsla, snarare öppenhet och nyfikenhet, men vem vet bemötandet hade kanske varit annorlunda om jag burit Hijab eller burka och hetat Hussein i efternamn... Men vad är svensk kultur? Jag tror inte att du någon annanstans i världen kan beställa en Tacopizza (för övrigt svenskarnas favorit pizza)Vi har i dag en kultur som formats av våra invandrare.Jag förstår inte varför vi skulle behöva ha ett "eget" land?
Vad är det som säger att det är för barnets bästa att ha en mamma och en pappa? Är inte det viktigaste att barnet har ett tryggt hem med trygga vuxna som älskar dem villkorslöst? Självklart menar jag inte att män och kvinnor är helt lika biologiskt sett men vad spelar det för roll i denna fråga?