tisdag 16 februari 2010

Sverigedemokraterna i riksdagen?

Sveriges invånare verkar vara nästan panikartat rädda för att Sverigedemokraterna ska väljas att styra Sverige. Jag själv är väl helt ärligt inte särskilt politiskt intresserad. Dock har jag förstått att många tycker att Sverigedemokraterna står för en rasistik och främlingsfientlig politik. Jag gick in på deras hemsida för att läsa vad de egentligen ville göra om de blev valda. Många saker de står för handlar såklart om imigrationspolitiken och invandringen som enligt många har gått till överdrift. För mig är det skrämmande att läsa om just dessa punkter i listan av deras åsikter men jag kan inte förneka att jag ändå blir intresserad av andra frågor de vill ta tag i. Exempelvis angående skatter, de vill hjälpa småföretagare, sjukskrivningar, ja, de känns för mig som ett väldigt drivet parti som verkligen tar tag i saker på allvar. Därför är det också skrämmande att läsa om, citat: "Därför förespråkar Sverigedemokraterna en restriktiv invandringspolitik, liksom att samhället ska uppmuntra en ökad återvandring"
Det är ett citat som för mig är väldigt hårdsmält. Vad menar man egentligen? Återvandring? Menar de att de invandrare som har funnit sig hemma här i Sverige ska återvandra om möjlighet finns? Svenska medborgare ska alltså återvandra till ett land som inte längre är deras hem?
Jag är tveksam till många av Sverigedemokraternas åsikter men jag tror också att många som har åsikter om Sverigedemokraterna inte har all kunskap om vad de står för. Både om man tycker bra om de och om man tycker illa om dem så är man förmodligen inte särskilt påläst.
Jag läste en kommentar i en grupp på Facebook vid namn Sverigedemokraterna:
"Hur länge ska våra barn och barnbarn behöva vara rädda och hjälplösa?
Hur länge ska våra svenska kvinnor behöva vara rädda för att gå ut om nätterna?"
och så vidare.
Det där tycker jag är ett exempel på en person som enligt mig totalt misstolkat partiets åsikter. Enligt mig så är det bara rasistiska åsikter från en ung man med alldeles för mycket ilska inom sig.
Inte fasen är jag som kvinna rädd för att gå ut om nätterna på grund av invandrare, jag är rädd för att bli våldtagen, överfallen eller rånad av en jävligt sjuk person. Svensk, arab, dansk, kines... vilket land du än kommer ifrån kan du ha något fel i huvudet och få för dig att flyga på en kvinna som inte kan försvara sig.
Angående hjälplösa barn och barnbarn så kan jag ju säga, mycket av egen erfarenhet också att det finns sjukt många svenska barn runt om i Sveriges skolor som är jävliga på att mobbas och vara elaka. Svenskar är inte sämre på att mobba än araber, kineser, bosniner, amerikanare.

Vi är alla lika jävliga!

3 kommentarer:

Michaela sa...

NYTT TUGGUMMI

RÖSTA: http://hundratusen.nu/#/mix/UflN

Snälla :$

Patrick sa...

Frivillig återvandring förekommer redan idag så jag förstår inte hur du kan tycka att det är kontroversiellt.

Hur får du det till att svenska medborgare skulle flytta? I Sverige lever hundratusentals utlänningar som inte har svenskt medborgarskap. Om de inte anpassar sig till det svenska samhället menar SD att det är bättre att de återvänder till sina hemländer.

Alexandra sa...

Jag förstår precis vad du menar Patrik! Jag har som sagt svårt att ta ställning till vad jag tycker om SD:s åsikter eftersom jag tycker de är lite luddiga. Ibland känns det som att det finns en dold rasism i allt de skriver. Jag har själv påverkats väldigt mycket av vad andra tycker i den här frågan så därför har jag från början sett de som ett rasistisk parti. Därav tog jag mitt förnuft till fånga att själv ta reda på och försöka förstå vad de står för. Jag tar inte ställning i detta inlägg även om det kan verka så. Jag är fullt medveten om att det lever hundratusentals utlänningar här i Sverige utan medborgarskap och jag vet också att det är många utlänningar som står för kriminaliteten i Sverige. Jag skriver aldrig politiskt korrekt och kommer förmodligen aldrig göra eftersom att jag själv har alldeles för mycket åsikter och tankar som snurrar i mitt huvud, därför även mina inlägg kan bli luddiga.
Jag ville få fram med detta inlägg att jag, liksom många andra uttrycker åsikter utan ett bra underlag. Exempelvis är det väldigt många som engagerar sig i frågan angående Sverigedemokraterna på Facebook och jag gissar på att hälften av dessa inte ens är insatta i vad SD egentligen står för utan bara går med för att de hört av andra att de har rasistiska och främlingsfientliga åsikter.
Kul att du kommer med konstruktiv kritik. Det vill jag se mer av här på min blogg för att bli en bättre skribent!