lördag 20 februari 2010

Sverigedemokraternas familjepolitik

Ni som läst min blogg tidigare har förstått att jag har börjat intressera mig för Sverigedemokraterna. Inte för att jag tycker om dem men heller inte för att jag tycker illa om dem. De är bara ett parti som intresserar mig på grund utav att så många föraktar dem. Varför detta hat?
Jag vill helt enkelt ta reda på djupet vad de står för och vad de kan göra för vårt land, Sverige.
Idag har turen kommit till familjepolitiken.
SD:s syn på den så kallade kärnfamiljen kan tänkas vara väldigt konservativ och vid första anblick är det just så den uppfattas.
SD menar att familjen är samhällets "innersta kärna" och själva förutsättningen för den mänskliga fortplantningen. Därför är bevarandet av kärnfamiljen som bas i samhället en väldigt viktig och nödvändig uppgift. Det är viktigt att värna och stärka denna.
Man vill försvara och förstärka familjens ställning, skapa ett barnvänligt samhälle och ett tryggt samhällsklimat som alltid ser till barnens bästa.
SD vill också lyfta fram att "värna om den traditionella kärnfamiljen" inte ska tolkas som ett ringaktande av ensamstående föräldrar och att de ska få den hjälp de eventuellt behöver.
Det låter väl inte så konstigt? Att SD dessutom vill främja en utveckling som ger familjerna större självständighet och valfrihet tycker jag är fantastiskt. SD tycker liksom jag att det är galenskap att ha ett barn på dagis måndag-fredag mellan klockan 6-18 och man vill skapa möjligheter för föräldrar att vara hemma hos sina barn mer utan att det påverkar deras ekonomi drastiskt.
På varje avdelning på ett dagis går idag cirka 30 barn. Det är alldeles för många för att barnen ska kunna utvecklas på ett bra sätt och SD vill minska dessa barngrupper. Man vill också ta tillvara på barnens fantasi och leklust.
Som de flesta har uppmärksammat så är även skilsmässoantalen i Sverige skyhöga och folk skiljer sig hit och dit. Detta tar SD på allvar och man vill på ett tidigt stadie berätta för unga människor, betydelsen av ansvarsfulla relationer, exempelvis under skolornas sex och-samlevnads-lektioner. Dessutom anser man att kostnadsfri familjerådgivning bör finnas i varje kommun.
Som många tror är SD inte emot adoption, däremot anser man att varje barn bör få växa upp under goda förhållanden med sitt eget folk i sitt eget land eftersom så långt det går eftersom att många adopterade inte kan känna sina starka rötter och ha en "trygg identitet".
Att SD anser detta är för att att det har en oerhört stor betydelse för de själva att känna tillhörighet och starka rötter.
Vad det gäller homosexuellas rätt att adoptera anser SD att ett barn har rätt till både en mor och en far och vill därför inte att homosexuella varken ska få insiminera eller adoptera.
Som ni förstår så kan jag inte rabbla upp allt vad SD står för inom familjepolitiken och för att inte tråka ut er så kan ni som vill veta mer läsa här för mer information

Vad anser då jag om allt detta? Jo, jag tycker att SD har många kloka punkter, exempelvis vad det gäller barnomsorgen. Jag har alltid tyckt att det är galenskap att ett barn ska behöva växa upp och enbart uppfostras av fröknarna på dagis.

Ett känsligt ämne är detta med homosexuella. Jag tvivlar inte på att ett homosexuellt par skulle bli utmärkta föräldrar så på den punkten har jag väldigt svårt att stötta dem. Att de sedan säger att det är centralt för SD att alla människor, oavsett könstillhörighet ska ha samma rättigheter är svårt för mig att förstå.
Jag förstår däremot deras tanke om att kvinnor och män är olika. Kanske är det så att ett barn behöver både en fadersroll och en modersroll i sitt liv som den inte har möjlighet till med ett homosexuellt par som föräldrar? Det är inget jag kan uttala mig något vidare om eftersom att jag har noll erfarenhet från något liknande.
Att barn har blivit oroligare, mer stressade och bråkigare, mindre respektfulla och liknande i skolan är något vi alla vet om och kanske beror det på en otrygghet vi har här i Sverige?

Vad jag tror många gör fel när de dömmer SD är att de bara läser de första meningarna som till synes kan verka lite "dömmande". Hade de fortsatt att läsa så hade de upptäckt att: "Aha, det var så de menade, då var det kanske inte så farligt".
Sedan kan jag hålla med många att lite av det de skriver är överdrivet gammalmodigt och konservativt.

Vad jag tycker är dåligt är att Sverigedemokraterna aldrig får en chans att försvara sig själva i media. Om någon exempelvis anklagar Sverigedemokraterna för att vara rasistiska så måste SD få stå till svars för detta innan en tidning kan skriva att de har blivit anklagade för att vara just det. Det har de dock inte fått och detta är helt fel! Båda parter måste få tala och det har alla journalister lärt sig under sin utbildning. Så varför tillämpar man då inte detta?
Hade SD fått chansen att uttala sig i media och debattera så kanske även detta partiet utvecklats och blivit bättre.
Jag tror inte att hela deras politik någonsin kommer kunna funka i Sverige, därför måste de anpassa sig lite efter hur det svenska samhället ser ut idag. Det kan de göra genom att få chansen att få konstruktiv kritik från oss svenska medborgare.
Att bara kalla de för rasistiska svin kommer aldrig göra partiet bättre!

Vad tycker ni?

1 kommentar:

Henrik, 36, Gbg sa...

Ett mycket klokt och nyanserat inlägg. Bl.a. följande väckte en reflektion hos mig:
"Vad jag tror många gör fel när de dömer SD är att de bara läser de första meningarna som till synes kan verka lite "dömande"."

Faktiskt tror jag själv att de allra flesta inte överhuvud taget har läst ens "de första meningarna" utan helt enkelt bara köper alla lögner om partiet som serveras av t.ex. Fredrik Reinfelt, Göran Hägglund m.fl.
T.ex. att SD vill "kasta ut" alla invandrare, stoppa all invandring osv. Listan över etablissemangets lögner om SD kan göras lång.

Som tur är så finns idag internet, vilket jag gissar är en del av förklaringen till att partiet lyckats växa sig ganska stort - jämfört med på 90-talet då internet inte var lika etablerat och partiuets enda möjlighet att kommunicera med väljarna var genom klisterdekaler på lyktstolpar som uppmanade folk att ringa ett telefonnummer för att beställa ett gratis "informationspaket" dvs flygblad och broschyrer.

Idag kan vem som helst via SD:s hemsida få veta att partiet vill "begränsa flyktingmottagandet till en nivå som inte är högre än i våra grannländer". En viss skillnad mot att vilja stoppa all invandring helt - vilket dock alltför många fortfarande tror att partiet vill.

Nåja, kommer SD in i riksdagen så tvingas PK-etablissemanget lyssna på vad de faktiskt säger i högre utsträckning än idag. Då får de också bättre möjligheter att nå ut till vanligt folk med vad de faktiskt vill och står för.