tisdag 16 februari 2010

Svar på kommentar angående Sverigedemokraterna

Till Patrik som kommenterade ett av mina inlägg angående Sverigedemokraterna.

Jag förstår precis vad du menar!
Jag har som sagt svårt att ta ställning till vad jag tycker om SD:s åsikter eftersom jag tycker de är lite luddiga. Ibland känns det som att det finns en dold rasism i allt de skriver. Jag har själv påverkats väldigt mycket av vad andra tycker i den här frågan så därför har jag från början sett de som ett rasistisk parti. Därav tog jag mitt förnuft till fånga att själv ta reda på och försöka förstå vad de står för. Jag tar inte ställning i detta inlägg även om det kan verka så. Jag är fullt medveten om att det lever hundratusentals utlänningar här i Sverige utan medborgarskap och jag vet också att det är många utlänningar som står för kriminaliteten i Sverige.
Jag skriver aldrig politiskt korrekt och kommer förmodligen aldrig göra eftersom att jag själv har alldeles för mycket åsikter och tankar som snurrar i mitt huvud, därför även mina inlägg kan bli luddiga.
Jag ville få fram med detta inlägg att jag, liksom många andra uttrycker åsikter utan ett bra underlag. Exempelvis är det väldigt många som engagerar sig i frågan angående Sverigedemokraterna på Facebook och jag gissar på att hälften av dessa inte ens är insatta i vad SD egentligen står för utan bara går med för att de hört av andra att de har rasistiska och främlingsfientliga åsikter.
Jag tycker också att vissa som stöttar SD har lite väl starka åsikter och direkt rasistiska. Så jag hoppar inte på SD som parti utan främst de personer som uttrycker sina starka åsikter på ett väldigt dåligt och oprofessionellt sätt. Att säga att vi kvinnor är rädda för utlänningar är helt fel och att säga att barn är rädda för utlänningar i skolan är också helt fel. Svenskar kan vara minst lika jävliga.

Vet ej om du blev klokare av detta svar men ett svar är det i alla fall.
Kul att du kommer med konstruktiv kritik. Det vill jag se mer av här på min blogg för att bli en bättre skribent!

1 kommentar:

Patrick sa...

Jag har följt motståndarna till SD på Facebook och det är bara att konstatera att de har en väldigt onyanserad bild av partiet.

Sverigedemokraterna är inte principiellt emot invandring. Men ändå kan man läsa patetiska vanföreställningar om att sverigedemokrater inte kan skicka sina barn på utlandsstudier eller äta kebab.

Hade SD:s medlemmar och väljare bara behövt företräda, och stå till svars för, sin egen politik hade partiet varit mycket större idag. Problemet är att svenskar inte vågar visa sina SD-sympatier öppet eftersom de blir bemötta av fördomar såsom "jaså, du tycker inte om invandrare du?".

Angående invandrare och brottslighet. Man kan naturligtvis aldrig säga att en grupp är på ett visst sätt. De allra flesta invandrare begår inte brott, men SD anser att tillräckligt många invandrare begår brott för att det är ett skäl till att föra en mer restriktiv invandring. Likaså anser man att utlänningar som döms för grov eller upprepad brottslighet ska utvisas på livstid.

Det är ingen som förnekar att även svenskar begår avskyvärda brott, men svenskar är något vi får stå ut med eftersom vi lever i Sverige. Utländska brottslingar däremot finns det ingen anledning att ha kvar här. Sedan måste man kolla på andelen inom olika grupper som begår brott. Svenskar är minst brottsbenägna medan gärningsmän från Afrika och Mellanöstern är kraftigst överrepresenterade.

Även svenska killar och tjejer som har positiv erfarenhet av invandrarvänner förnekar nog inte vilka det oftast är som står för oprovocerat bråk på eller utanför uteställen, och vilka okända män det är som ofredar och stirrar på unga svenska tjejer.

Det är sådana här negativa möten med mångkulturen som etablerade politiker aldrig brytt sig om. Då är det frustrerande för ungdomar (SD:s starkaste väljargrupp) att politiker bara pratar om "främlingsfientlighet" men aldrig den rasism och fientlighet som finns mot Sverige och svenskar.

Att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen ser jag som en helt legitim och naturlig reaktion på samhällsutvecklingen, där en politisk elit fört en invandringspolitik som går stick i stäv med folkopinionen. Med ett öppnare debattklimat och frispråkigare media hade SD redan suttit i riksdagen.