tisdag 9 februari 2010

Facebook på jobbet?

Facebook på jobbet?
Min personliga reflektion är att man kan vänta till man kommer hem med att just kolla din personliga mail, din facebook och ja, vad du nu än använder dig av. Folk vill ständigt vara anträffbara och aktuella och det tycker jag är lite larvigt. Varför inte ta en paus i cyberspace-världen och sätta dig och läsa en tidning eller en bok på rasten istället? Eller varför inte prata med människor i den verkliga världen?
Facebook är något du gör på fritiden, inte på jobbet.
Jag skulle tycka att det skulle se fruktansvärt oprofessionellt om jag kom in i ett undersökningsrum på vårdcentralen och Facebook stod på. Likadant om jag kom in på en frisörsalong och Facebook stod på på personaldatorn.
Kalla mig gärna gammalmodig men jag tycker att det har gått lite väl långt om man måste kolla sin Facebook var och varannan timme.
Visst, jag kan själv erkänna att vissa dagar kan jag vara inloggad flera gånger varje dag men det är dagar då jag absolut inte har något annat att göra och är riktigt rastlös. Jag menar, är jag iväg någonstans, hos en kompis eller på jobbet, inte fasen klickar jag upp en internetsida på deras dator och loggar in på Facebook då.
Näe, det är någonting som verkligen kan vänta. För mig är det viktigare att koncentrera mig på vad som händer i den verkliga världen.

2 kommentarer:

Karin Holmér sa...

WORD!! Håller med dig fullt ut. Facebook är som ett beroende hos vissa människor. Jag har själv varit i vissa svackor där jag ställt mig frågan "vafasen håller jag på med?" när jag själv tycker jag gått för långt. Bättre att leva fullt ut i det RIKTIGA livet =)

Och om du är gammalmodig, så kan vi va det tillsammans =)

Kramkram

Sanne sa...

sv: hej alexandra =)ja det var länge sen man såg dig.. ja eller jag jobbar i klädbutik här i stockholm.. allt är jättebra med mig! hoppas allt är bra med dig med. vad gör du nu för tiden? jobbar du inom frisöryrket? ha de!